1. POSAO
Neka zanimanja su puno stresnija od drugih (npr. kirurg, pilot i menadžer). Tu se govori o količini stresa. Osim toga, ukoliko su zahtjevi posla premali ili preveliki u odnosu na individualne mogućnosti pojedinca, on je izložen određenom stupnju stresa. Preopterećenje na poslu dovodi do životnog nezadovoljstva i slabijeg samoocijenjivanja.Stoga, jedan od načina sprječavanja stresa je utvrđivanje radne preopterećenosti. Ukoliko je stres prolongiran, on uzrokuje pad imuniteta organizma te pojavu raznih bolesti. Također, prolongirani stres može uzrokovati i depresiju, dekoncentraciju, razdražljivost, zaboravljivost, a može dovesti i do djelomične amnezije. Stresor također može biti i vrijeme. Ako se pojedincu postave prekratki rokovi za obavljanje zadataka, on će biti izložen stresu. Isto tako, stres raste ukoliko se povećava organizacijska razina. To bi značilo da penjanjem na hijerarhijskoj ljestvici, raste i naša odgovornost, bilo da se radi o odgovornosti za ljude ili za stvari. Fizikalni uvijeti također mogu biti izvor stresa, a to su: osvjetljenje, buka, vrućina i hladnoća te pogibeljni radni uvjeti.
2. ULOGA U ORGANIZACIJI
Na stres utječe i uloga koju zaposlenici imaju u organizaciji. Uloge u organizaciji predstavljaju očekivani način ponašanja koji je povezan nekom pozicijom. Pri tome se mogu promatrati konflikt uloga te nejasnoća i dvosmislenost uloge. Konflikt uloga je prisutan onda kad pojedinac mora obavljati međusobno neusklađene zadatke i one nametnute. Dvosmislenost uloge nastaje kad pojedinac nema jasnu informaciju što se od njega očekuje i što bi on trebao raditi. On ne razumije svoje dužnosti, prava, obveze i odgovornosti. Izvor stresa također može biti i razlika između imagea profesionalne uloge i stvarne uloge. Ukoliko osobe očekuju određenu ulogu, svaka druga uloga na njih može djelovati frustrirajuće.
3. RAZVOJ KARIJERE
4. ODGOVORNOST NA POSLU
Odgovornost također izaziva određeni stupanj stresa jer
za neke ljude predstavlja itekakav teret. To ovisi o kakvoj je vrsti posla
riječ. Neki poslovi su manje, a neki više opterećeni odgovornošću koja
proizlazi iz zaduženosti za materijalne i ljudske resurse. Odgovornost za ljude je i važnija i teža u
odnosu na odgovornost za stvari. U vidu se treba imati da je odgovornost starijih
puno veća nego što je to odgovornost mladih ljudi jer su oni još u stadiju
učenja i nemaju toliko iskustva. Stariji su izloženi još nekim stresorima, a to
su prihvaćanje da napredovanje u karijeri više nije tako izvjesno te da su
suočeni sa stagnacijom pa čak i nazadovanjem. Teško je prihvatiti i suočiti se
s time da nakon toliko vremena uspješnosti i napredovanja, tomu dolazi kraj.
5. ODNOSI U ORGANIZACIJI
Odnosi u organizaciji uključuju kontakte
koji zaposlenici imaju sa svojim suradnicima, nadređenima ili podređenima,
ovisno o njihovom položaju. Ukoliko su odnosi poremećeni, oni uzrokuju stresne
posljedice manifestirane različitim simptomima. Međuljudski odnosi su oduvijek podrazumijevali stres i konflikte te ih
je skoro pa nemoguće ukloniti, ali ukoliko se određena granica prijeđe,
potrebno je poduzeti odgovarajuće mjere. Konflikti se najčešće događaju između
različitih hijerarhijskih razina.
6. KRETANJE U ORGANIZACIJI
Kretanje u organizaciji ne ide uvijek uzlazno,
već ono može stagnirati i degradirati. Iako se ljudi ne obaziru na to,
činjenica je, da je napredovanje usko povezano sa životnim godinama. Kad
pojedinac postane dio organizacije, na početku je tipično brzo napredovanje. U
srednjim godinama ljudi su obično na srednjim pozicijama svog profesionalnog
razvoja. Tad dolazi do prvih problema što se tiče karijere jer „na vrhu“ ima
jako malo mjesta. Kod eventualnih kandidata za ta mjesta, gleda se
svaka pogreška koju oni učine jer je konkurencija prevelika, a i u tom
razdoblju određene sposobnosti stagniraju, a neke čak i opadaju. Sve to izaziva
određeni stupanj stresa.
7. PSIHOLOŠKA KLIMA ORGANIZACIJE
Pod psihološkom klimom organizacije
podrazumijevamo opću psihološku atmosferu u organizaciji uvjetovanu
demokratičnošću, poslovnom politikom i kulturom iste organizacije. Ona ima
izravan utjecaj na ponašanje i osjećaje zaposlenih. Ukoliko demokratičnost, poslovna politika i kultura
organizacije imaju neke odrednice, tada oni mogu predstavljati izvor stresa, a
one su sljedeće: donošenje odluka u užem krugu povlaštenih, osjećaj
nepripadanja organizaciji, poluinformacije i glasine, nedefiniran sistem
komunikacije te nepredvidivo vođenje poslovne politike organizacije.
"Stress is simply the adaptation of our bodies and minds to change; and change, as we noted, is about the only constant left in the workplace." (Peter G. Hanson)
Nema komentara:
Objavi komentar